Vriendelijke zelfdiscipline en zelfmotivatie

door | apr 3, 2020 | Doen wat je écht wilt, Leiderschap, Trouw zijn aan jezelf | 0 Reacties

Krijg jij jezelf gezond, te veel of juist te weinig in beweging?

Vind je dat je meer zou moeten doen? Of heb je het zo druk dat je eerder te veel geleefd wordt?

Kan jij jezelf vertrouwen in dat wat jij je voorneemt, wilt of zegt te doen en dat je dat ook daadwerkelijk doet? Niet? Een beetje? Volledig of zelfs nog wel meer dan dat? Of alleen als je een deadline hebt?

Hoe kan je jezelf zo activeren dat het ook leuk en gezond blijft voor jezelf?

Er is een probleem met zelfdiscipline en zelfmotivatie als je minder actief of juist overactief bent en daar last van hebt. In beide gevallen kan precies dezelfde en meestal onderdrukte angst schuilgaan. Of voor wie bij het woord ‘angst’ een innerlijk stemmetje hoort zeggen ‘angst dat heb ik niet hoor, wat overdreven, misschien twijfel ik wel eens, maar meer dan dat is het echt niet’, laten we het een innerlijke zorg of twijfel noemen. Wat er schuilgaat en onderdrukt wordt is de zorg (vanaf nu zo te noemen 😉) dat je iets op een of andere manier niet fatsoenlijk voor elkaar krijgt.

Als minder actieve geef je iets te makkelijk toe aan deze innerlijke zorg en heb je vaak een kritische stem in je dat je streng toe spreekt. Bijvoorbeeld: ‘kom nou eens van die bank af muts! Heb je weer niks gedaan! Wat ben je toch een zwakkeling. Je kan toch wel wat beters bedenken!’ en ga zo maar door. Als je heel eerlijk naar jezelf luistert: wat zegt deze stem dan tegen jou op de momenten dat je iets meer geneigd bent af te haken of je niet hebt gedaan wat je je had voorgenomen om te doen? Ik snap wel dat je daarbij afhaakt, want zeg nou eerlijk: wie zou niet afhaken als een ander dit soort dingen tegen je zou zeggen? Dus doe je dat ook in jezelf.

Als overactieve wil je dat gevoel van die angst, zorg of twijfel helemaal niet voelen. Je luistert hier zo ‘goed’ naar die innerlijke kritische stem, dat je je niet eens meer bewust bent van die stem en het gewoon bent en ernaar handelt. Als je overactief bent voel je eigenlijk niet meer dat je misschien wel wat meer rust zou willen. Als je je iets bewuster bent, heb je dan vaak wel door dat je hoofd heel druk is, maar heb je geen idee hoe je die rustiger kan krijgen. Al jouw innerlijke actietendensen doe je gewoon zonder erover na te denken. En als die kritische stem dan ook nog vindt dat je het goed, beter of best moet doen en jou op je kop geeft als je dat niet hebt gedaan, dan heb je het basisrecept voor overspanning of zelfs burn-out wel te pakken. Zeker als je een heel groot verantwoordelijkheidsgevoel hebt, perfectionist bent en stiekem van binnen iets gevoeliger dan je eigenlijk aan jezelf toe zou willen geven. Ben jij dat?

Wat mij betreft ben je dan echt te ver van huis!

Er is dan echt geen sprake meer van gezonde zelfdiscipline of zelfmotivatie, maar eerder van innerlijke opdringen en dwingen vanuit normen waarvan je vindt dat je daaraan moet voldoen. Of aan die minder actieve kant ontbreekt het je aan een innerlijke kracht die tegengas kan bieden tegen die kritische stem, waardoor je dus geneigd bent om af te haken en minder in beweging komt.

In beide gevallen leeft de zorg dat je als je niet echt goed genoeg (in actie bent) er echt iets mis zou kunnen gaan bij jezelf, anderen of iets anders. Denk aan iets in je werk, je gezin, je gezondheid, je financiën, je relatie of vriendschappen, je bezit en ga zo maar door. Kijk maar eens wat het voor jou is.

Je kan ook beide vormen van inactiviteit en overactiviteit in jezelf aantreffen. De mate dat je misschien heel hard hebt gewerkt op je werk, kan de mate zijn dat als je thuiskomt en je op de bank gaat hangen met wat afleiding op TV ofzo. Dan lijkt het wellicht nog een beetje nuttig voor jezelf. Want die kritische stem vindt vaak dat je wel nuttig bezig moet zijn. Tegelijkertijd als je dan op die bank hangt vindt die kritische stem dat je dat niet te lang mag doen, want dan loop je het risico dat je nooit meer van die bank af komt en je een saai wordt. Dat mag ook niet van kritische stem. Waarschijnlijk ben je in dit geval ook echt op zoek naar hoe je meer balans in je werk en je leven kan krijgen.

Word je al een beetje moe van deze kritische stem?

Die zich continu met jou bemoeit en vooral aangeeft dat dat wat je nu doet niet goed (genoeg) is? Het lijkt wel alsof het niet uitmaakt wat je doet, je doet het toch niet goed en je zou iets anders moeten doen dan je op dat moment doet.

Maar hoe dan wel?

Het belangrijkste is dat je leert jezelf met rust te laten als je rust wilt én als je aan het werk bent! Even niks te doen met dat wat je wel of niet aan het doen bent.

Als je op de bank ligt, gun jezelf dat gewoon even helemaal te mogen doen. Dan kan je tenminste ook echt even tot rust komen. En als je aan het werk bent gun jezelf dan dat volledig te doen. Maar als je de neiging tot overactiviteit hebt, is het goed eerst even te voelen op welke manier dat werk voor jou echt goed gaat werken in plaats dat je jezelf uitput. Het vraagt er dan wel echt om even een pas op de plaats te maken en bewust stil te staan bij hoe het echt voor je klopt. Dat is lastig want die innerlijke kritische stem houdt niet zo van stil staan. Die wil door en wordt ongeduldig! Vraag die kritische stem dan of die zich er even niet mee wil bemoeien en maak een plan dat een beetje vriendelijk voor jezelf is in relatie tot dat wat moet gebeuren en dat wat jij wil dat gebeurt en vooral hoe jij daar blij van wordt.

Hoe weet je dan waar je blij van wordt en hoe kan je jezelf gezond motiveren te doen wat moet en wat je wilt doen?

Motivatie valt of staat vaak in relatie tot anderen. Die anderen en de afspraken die je met ze hebt maakt dat je in actie komt. Daar vallen ook de afspraken onder die je met jezelf maakt in relatie tot anderen. Omdat je denkt dat je de ander daar een plezier mee doet of er op een bepaalde manier echt goed aan doet. En dan heb je de afspraken met jezelf voor jezelf.

Ben jij het type dat vooral op gang komt omdat je afspraken met anderen hebt of denkt te hebben? Dan is het belangrijk dat je meer zelfliefde in plaats van die kritische stem gaat ontwikkelen. En dat je meer innerlijke kracht gaat ontwikkelen zodat dat wat jij echt wilt meer ruimte gaat krijgen in jezelf.

Die kritische stem heeft in ieder geval niet zo’n zuivere motivatie in dat wat moet of wil gebeuren. Want die bemoeit zich er hoe dan ook te veel mee als jij wel, niet of te weinig in actie bent.

Het is belangrijk om echt de tijd te nemen en heel eerlijk te worden en te luisteren naar wat jij nou eigenlijk echt heel graag wil. Misschien wil je stiekem eigenlijk je ontslag nemen, maar vind die kritische stem dat dat echt niet kan met allerlei redenen. Of wil je al een tijdje gaan sporten of je voor een cursus opgeven, maar vind die kritische stem dat dat nu niet kan omdat dat nu om wat voor reden dan ook nu echt niet uitkomt. Of je wilt je inschrijven op een datingsite en moet je eerst nog een paar kilo afvallen. Of wil je iets leuks voor je partner organiseren, maar je weet niet zo goed wat en maakt je zorgen of hij het wel echt leuk gaat vinden. En ga zo maar door. Die kritische stem kan je zo weerhouden van dat wat jij eigenlijk wilt en je onder druk zetten, waardoor dit willen niet, voorzichtig, half, raar of dwangmatig tevoorschijn komt.

Belangrijke vraag ter zelfonderzoek:

Als die kritische stem zich er niet mee zou bemoeien, wie zou ik dan eigenlijk zijn? Wat zou ik dan eigenlijk echt willen? Waar word ik dan eigenlijk echt blij van?

Krijg je geen direct antwoord bij deze vraag, gun jezelf dan er rustig bij te blijven nu geen antwoord op te moeten hebben, maar alleen maar nieuwsgierig te blijven met de vraag die je aan jezelf stelt.

Welke van de volgende tips ter ontwikkeling van vriendelijke zelfdiscipline en zelfmotivatie met een gezond plan, past het beste bij jou?

Het begint dus bij weten wat je écht wilt en wie je echt bent. En bij een innerlijke vriendelijke stok achter de deur of schop onder je kont die je gezond in beweging brengt en houdt. Bij de één mag die innerlijke stok of schop wat milder worden, waar die bij de ander juist wat meer geactiveerd mag worden.

Hoe dan?

  • Door niet te proberen om van een tulp🌷 een roos🌹 te maken of andersom. Als je een roos bent omarm je zijn kleur, bladeren, steel, stekels en alles wat erbij hoort.
  • Door jezelf af te vragen bij alles wat je wel en niet doet: Moet ik dit of wil ik dit eigenlijk wel (zo)? Als er te veel moeten in zit, vraag jezelf dan af hoe het ook een willen kan worden? Misschien is het allang een willen en zit jezelf alleen maar iets te veel te pushen. Misschien wil je het echt niet en dan is het belangrijk om niet te rigoureus knopen door te gaan hakken, zodat je er laten spijt van krijgt. Maar echt stil te staan bij wat en hoe het klopt voor jou.
  • Door als je te moe bent omdat je zo overactief bent of te streng voor jezelf bent en je te weinig van de bank afkomt, stil staan bij de vraag: waar ben ik eigenlijk echt bang voor of maak ik me eigenlijk zorgen over? En als je dat weet. Deze angst, zorg of twijfel in jezelf liefde te geven, zoals de meest ideale liefdevolle moeder dat zou doen bij een kind die angstig is en zich zorgen maakt.
  • Dat ook deze ideale moeder aan jou vraagt wat jij heel graag zou willen doen? Waar je echt blij van wordt? Waar je (nu) echt zin in hebt?
  • Maak dan een vriendelijk plan waarin dat wat moet gebeuren en dat waar jij echt zin hebt allebei aan bod komt. En het liefst nog tegelijkertijd ook. Dus vraag jezelf af: hoe of waarom kan ik echt meer zin krijgen in dat wat ik moet doen? En: Hoe zorg ik ervoor dat dat waar ik echt zin heb ook echt ruimte krijgt vandaag? Zet jezelf daarbij op een stand van mogen ontdekken en je laten verrassen in plaats van moeten. Ontdek kleine of grotere willende impulsen in jezelf die door je heen schieten en bepaal hoe je daar op een kleine manier misschien vorm aan kan geven.
  • Kijk niet te ver vooruit. Focus je alleen op vandaag. En dat kan je dan weer elk moment van de dag, week, maand en jaar doen met de vraag: wat klopt er nu écht voor mij om te doen en te laten en hoe precies?
  • Om een beetje in de middenweg en dus balans terecht te komen van de twee uitersten kan de gedachte eenvoud behulpzaam zijn. Hoe kan je dat wat moet gebeuren of wat je wilt eenvoudiger, simpeler, minder complex maken?
  • Doe dan ook iets het liefst elke dag wat je echt wilt doen, simpelweg omdat jou dat goed doet. En bekijk dat ook vanuit eenvoud.
  • En merk vooral ook op hoe het plan(netje) dat je maakt ook jouw gezondheid ten goede komt. Dus dat kan echt betekenen dat een uur slapen op de bank of even helemaal niks te hoeven en te moeten echt goed is. Gun jezelf dat dan ook echt. Als dat betekent dat je iets echt moet doen, plan het dan zo dat je er zo gefocust mogelijk mee aan de slag kan, zodat je het voor elkaar krijgt en stil kan staan bij hoe voelt dat je het voor elkaar hebt. En al helemaal als je daarmee ook echt ruimte hebt voor waar jij zin in hebt.
  • Focus gaat je sowieso helpen om milder te raken of meer geactiveerd. Of je nou geneigd bent om door de bomen het bos niet meer te zien of je tegen 1 boom opziet. Kies 1 boom en verbindt daar een tijdblok aan en zorg dat alle (innerlijke) verleidingen, afleidingen en kritische gedachtes uitgeschakeld zijn. Voel je de verleiding om op de bank te gaan liggen of iets anders te gaan doen, beloof het dan dat dat ook echt gaat gebeuren. En maak dan ook concreet wanneer, maar niet nu je je op die ene ‘boom’ wil richten. En als je dan op de bank ligt of in een actie bent gun jezelf dat dan met je volle aandacht te doen. Laat je verassen van het effect daarvan en geniet daar ten volste van.
  • Voor de mensen die iets meer gevorderd zelfonderzoek willen doen. Als hoe je het nu doet, je niet echt helpt, stel jezelf de vraag: Waarom is het dan toch fijn voor je om het op deze manier in stand te houden? Wat levert het je op? Hoe zuiver is jouw motivatie voor dat wat en hoe je het doet? Welke eerlijke motivatie gaat daaronder schuil? Hoe helpt jou dat wel of niet? Wat wil je dan als je heel eerlijk bent eigenlijk? Hoe kan je daar ruimte aangeven? Gun jezelf hierop te mijmeren en geen antwoorden te hoeven vinden.
  • En een gevorderde oefening is om echt meer flexibel te worden bij alles wat je doet en niet doet. Door meer te accepteren en los te laten dat dingen zijn zoals ze zijn en gaan zoals ze gaan. Daar draait het hele werk binnen het centrum voor zelfvertrouwen om. Dat er meer ruimte ontstaat tussen jou en die kritische stem. Dat je minder last krijgt van allerlei innerlijke strijd en dwangmatigheden veroordelingen en dus meer rust. Het kan echt en dit zijn heerlijke ervaringen. En als je het hebt ervaren weet je ook echt vanuit jouw innerlijke wijsheid wat klopt. Je kan ook echt innerlijke kracht ontwikkelen, zodat die kritische stem minder bepalend is in jouw leven. Je hoort mensen wel eens zeggen ‘laat toch los’ of ‘je moet het gewoon accepteren’. Maar vaak hebben mensen geen idee hoe ze dat moeten doen en zeggen ze hiermee eigenlijk ‘doe niet zo moeilijk!’ Maar als het voor jou wel moeilijk voelt, vraagt dat echt om innerlijke vriendelijke aandacht.
  • PS. Voor wie zich afvraagt wat gevorderd betekent: dat er al een grotere bereidheid is om echt even stil te staan en daar de tijd voor te nemen zonder dat die kritische stem zich ermee bemoeit of invloed heeft. Daardoor is er meer ruimte in je om echt en eerlijk te zijn naar jezelf. Daarin vind je de basis van echte innerlijke rust, kracht en wijsheid en doen wat je echt wilt.
  • En dan nog een voor het overactieve in jou: waarschijnlijk denk jij dat als je alles zelf doet het allemaal wel goed komt. Weet je dat zeker? Wat is daar wel en niet goed aan?
  • En voor het minder actieve in jou; stel jezelf dezelfde vragen. Misschien zou jij het eerder een afhaker, bankhanger, afwachter, niets doener, uitruster of een idee- versus meningsloze noemen. Of spelen meerdere elementen tegelijkertijd een rol. Onderzoek het maar in alle vriendelijkheid en eerlijkheid naar jezelf. Wat is daar wel en niet goed aan?

Laatste tip in omgang met al deze tips:

Kijk welke tip jou het meeste aanspreekt en doe daar iets mee. Begin klein. Gun jezelf stap voor stap te gaan, zodat je elke dag kan genieten van een kleine vordering in plaats van iets wat zo groot is dat het sowieso gedoemd is om te mislukken. Praktisch gezien kan je bijvoorbeeld een herinnering in je telefoon zetten die jou helpt je bewust te houden bij wat en hoe jij jouw plan(netje). Die jou bijvoorbeeld helpt je te herinneren dat je liever mag zijn voor jezelf en dat wat gedaan moet en wil worden en dat je daar dan een minuutje bij stil staat.

Ik ben heel benieuwd wat jouw plan(netje) wordt voor vriendelijke zelfdiscipline en zelfmotivatie.

Laat je me het hieronder weten?

En dan nog iets heel belangrijks:

Mogelijk word je nu omdat je om een bepaalde reden met meer spanning geconfronteerd wordt jouw zelfdiscipline en zelfmotivatie echt uitgedaagd. Blijf er niet te lang mee zitten en voel je vrij me te benaderen. Ik wijs je graag de weg.

En met dank aan Corona, heb ik de mogelijkheid ontdekt om mijn workshop Nu ben ik aan de beurt online te kunnen geven. Goed voor mezelf, milieu en voor jou geen reistijd ;-).

Liefs,

Laat hieronder een reactie achter

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Wil jij het leven leven dat jij verdient en écht bij jou past?

Als je werkelijk een positieve factor voor jezelf en jouw omgeving bent, wordt de wereld een stukje mooier. Het begint bij jou!

Chat openen
Stuur mij gerust een WhatsApp 😄
Hi, wat kan ik voor je betekenen? Ik wijs je graag de weg